
Leren met impact: AWL over de samenwerking met Communicatiehelden
Een gesprek met Chris Testerink, HRD Business Partner bij AWL.
Bij AWL staat ontwikkeling centraal, en de juiste trainingspartner maakt daarin het verschil. Chris Testerink deelt hoe de samenwerking met Communicatiehelden tot stand kwam, waarom maatwerk en live trainingen zo belangrijk zijn en welke impact de trainingen, zoals AI en ChatGPT, hebben binnen de organisatie. “Je wordt geïnspireerd en geactiveerd – dat is precies wat we zoeken in een training.”
Hoe is de samenwerking met Communicatiehelden gestart?
De samenwerking met AWL startte met een groot aantal trainingen Communiceren kun je leren die Lettie van School voor Communicatie voor heeft gegeven. Daarna praatte ik door met Ingrid, waarna Communicatiehelden de training AI en ChatGPT heeft gegeven.
Op welke basis hebben jullie ons benaderd? Liepen jullie ergens tegenaan?
Ik werk met heel veel trainers samen. En met name op de zachtere thema's zijn er ontzettend veel aanbieders die zich vooral richten op het kantoorpersoneel. School voor Communicatie doet het echt heel goed door zich specifiek te richten op technische mensen. Toen kwamen we erachter dat jullie nog heel veel andere trainingen aanbieden die goed passen bij de bredere vraag van AWL. Communicatiehelden is het antwoord op vragen die we toch ook al aan andere partijen stelden.
Wij hadden ook een samenwerking waar we niet tevreden over waren. Zij bieden alleen e-learnings terwijl ik merk dat onze medewerkers liever een live training volgen, gecombineerd met een e-learning voorafgaand aan de training. Ik geloof wel in die combinatie en je ziet ook dat mensen daar wel enthousiast van worden. En het mooiste is natuurlijk een programma waarin verschillende onderwerpen belicht worden. Daar geloven wij het allermeest in. En het liefst nog met een coach erbij, dan zit je helemaal goed.
Heb je al resultaat gemerkt van bijvoorbeeld de trainingen AI en ChatGPT die door Communicatiehelden zijn gegeven bij AWL?
Ja, je merkt wel dat het leeft in de organisatie. Dat is breder, maar die behoefte is wel naar informatie erover. Wat je bij de AI-vlak wel ziet, is dat de awareness en ook wel de behoefte wel groeit. Dat komt denk ik niet alleen door de training, maar dat helpt er in ieder geval wel aan mee. Je kan er zo op een redelijk laagdrempelige manier kennis mee maken. Ik kan me ook bijna niet voorstellen dat je de sessie uitgaat en denkt: dit is niks voor mij.
Wat vind je het meest waardevol aan de samenwerking met Communicatiehelden?
Jullie zijn echt geïnteresseerd in wat we dan nodig hebben, en jullie denken mee in wat je daaraan kan bijdragen. Er wordt geen standaard product neergezet.
Stel je voor, je spreekt een ander bedrijf. Wat zou je vertellen over Communicatiehelden als het bedrijf overweegt om met ons samen te werken?
Ja, dat is wel een goede. Zowel Communicatiehelden als School voor Communicatie heeft kundige trainers met goede energie. En de mix tussen theorieën en praktijk is goed. De praktische ervaring met het werkveld is ook heel fijn. De timing is ook goed: de trainingen zijn vaak een ochtend of een middag. Dat is praktisch qua productiviteit en het is ook gewoon beter haalbaar voor mensen. Je wordt echt wel even geïnspireerd en geactiveerd. En dat is denk ik ook belangrijk voor mensen, want een kleinere stap zetten is makkelijker dan heel veel groter.
Welk type organisatie past volgens jou goed bij Communicatiehelden? Of welke specifieke situatie?
Ik vind jullie heel geschikt voor het midden en groot bedrijf, maar misschien ook wel het klein bedrijf. En gewoon in normale taal; niet te hoogdravend. Bedrijven met een lage drempel, maar wel met de juiste inhoud.
Wil je meer weten over het aanbod van Communicatiehelden? Lees verder op onze site.